Hvordan starte for seg selv?

grunder skatteveilederen Jan 22, 2025
Skattemeldingen, Hjelp til skattemelding, hjelp til skattemeldingen, hjelp til skatt, hjelp til fradrag, fradrag på skatt

En liten grunderhistorie fra mitt liv og forhåpentligvis en inspirasjon til noen der ute som skal starte sitt eget eller kanskje akkurat har startet opp. 

 

I 2023 startet jeg en TikTok kanal hvor jeg snakket om økonomi. Jeg hadde full jobb innen IT men synes det var veldig givende med denne direkte kundekontakten. Hva med å blande det faglige med kundekontakt? Det må jo være himmelen for en pratsom nordlenning! Den ble raskt populær og folk fikk et svar på hvorfor de opplevde dyrtid og høye strømpriser og hvorfor strømprisene kom til å stige ytterligere. Folk tok etter hvert kontakt og spurte om jeg kunne svare på ulike problemstillinger og spørsmål. jeg tok meg god tid og svarte alle og enhver. Dette skulle siden vise seg å være en av suksessfaktorene for bedriften, fordi jeg fulgte dette prinsippet videre.

 

Etter jeg hadde 5-6 kunder som spurte om jeg kunne hjelpe de med ulike oppsett, sparring rundt investering og gode spareløsninger (vi kan ta AFR og investeringsrådgivning og krav til autorisasjon i et annet innlegg) så fant jeg ut at det faktisk var et ganske stort og udekket behov for personlig oppfølging (av høy kvalitet) i økonomi. Mange banker har rådgivning, men la oss være ærlige, den følger en ganske standardisert mal og tilpasses ikke akkurat personene så veldig godt. Selv ikke vi som har SAGA Produkter eller Private Banking opplever det i særlig stor grad.

 

Leveransemodell: Kunder bestiller timer via nettside og booker og betaler uten interaksjon fra meg. Det tok litt tid å komme i gang, men viste seg at jeg trengte å lage veiledningstekster til hvordan man bruker nettside og hvor ting bestilles. Ting jeg selv tok for gitt var det ikke alle ukjente brukere som hadde samme kontekst av. Siden og kundereisen må føles behagelig og selvforklarende, altså.

 

Hva jeg leverer / produkt: Leverer personalisert rådgivning innenfor skatt. Det innebærer alt i fra å justere på et skattekort til å levere skattemeldingen for en person som har ENK og diverse utleieobjekter i utland og innland samt både børsnoterte og unoterte investeringer og som kanskje har et AS under oppstart. Oftest en slags mellomting. Kalkulasjon av utleie, investeringer, oppgraderinger av leiligheter, aksjer, fond og kryptovaluta er også en del av hverdagen. Noen har komplekse beregninger av handel av CFD fra utenlanske plattformer som de får omregnet til USD og vi må konvertere til NOK for hver handel. Av og til håndterer vi klagesaker med Skattetaten på gjennomskjæring eller endring av skattefastsettelse. Feilaktig forskuddstrekk for ENK eller skjønnslikning kan være noe. Beregning av ulike business case er heller ikke uvanlig. Skal man sette bil på firma eller privat? Hva er målet, langsiktig eller kortsiktig, i hvilken grad vil du bevare egenkapitalen - i selskapet eller hos deg selv? Hva er eierbrøken i selskapet og hvor ønsker du økonomisk risikoavlastning, deg selv eller selskapet, hva verdsetter du, forutsigbarhet for deg eller AS og har du andre planer for selskapet senere? Mange ting spiller inn og det kan være fornuftig å ha en sparringspartner som både forstår og er interessert i å hjelpe.

 

Jeg startet ENK og begynte å promotere litt at jeg kunne tilby rådgivning og kundene begynte sakte men sikkert å komme. Når skattemeldingsperioden i 2024 kom, hadde jeg rundt 140 betalende kunder, ca halvparten på mitt kontor jeg opprettet i Oslo sentrum og andre halvparten over nett. I desember 2024 bestemte jeg meg for å slutte i en sikker IT-jobb og starte for meg selv i mitt eget AS, fordi jeg elsker følelsen av å stå opp, drikke morgenkaffe og starte å jobbe i henhold til egen strategi og egne mål. 4-5 timer dagen går til samtale med kunder og leverandører, 1-2 timer går til regnskap og administrasjon (1500 bilag i året) og resten går til research, produksjon av egenreklame i mediekanaler (TikTok, LinkedIn, nettsiden), kurs og kompetanseutvikling samt arbeid på lengre saker jeg har. Bedriften ser ut til å omsette for omlag 700K til 1M i første fulle driftsår (2025).

 

Jeg elsker å prate med kunder og hjelpe og det må være godt ispedd med fagkunnskap. Jeg fant ut at det å spisse seg litt innenfor en nisje alltid er lurt og valgte skatt som et tema, da det både er litt "teknisk" og har et større regelsett samt at det kan være rom for både vurderinger og noe skjønn.

 

Så over til det mest interessante. Hva er det som gjør at kundene kommer til meg og faktisk kommer tilbake? Jeg fikk ganske raskt et rykte (TikTok og noe utenfor) på at jeg leverte kvalitet. Jeg kan det jeg holder på med og lover aldri mer enn jeg kan levere. I praksis vil det si at dersom en kunde er misfornøyd og påstår at hun/han ikke har fått det vedkommende har betalt for, ser jeg meg nødt til å refundere prisen. Jeg kan ikke ha misfornøyde kunder. Da må jeg selv endre produkt eller kunnskap eller område jeg rådgir på. Jeg må alltid levere en opplevelse som gjør at kunden sier: Wow, dette var virkelig verdt pengene - jeg anbefaler det videre til andre. Dette får jeg til, ved å fokusere nøye på det kunden sier, være analytisk og strukturert, ha gode systemer hvor jeg noterer ned det kunden forteller om og ha et rammeverk jeg har utviklet som er klar til å ta ned og strukturere informasjon på en smart måte.

 

Kunden betaler for å bli lyttet til, forstått, opplevd å bli tatt på alvor samt at de får svarene de spør om. Det krever kunnskap og erfaring. Consulting er kanskje ikke den første jobben man hiver seg ut i, men noe man kan gjøre når man har fått erfaring. Jeg er kanskje noen av de yngre som holder på med økonomi-consulting, men markedet begynner å oppdage meg og oppfatte meg som "hel ved". Det har tatt tid, jeg jobber ofte til 22-23 hver kveld og har få og korte pauser i løpet av dagen. Jeg er veldig dedikert og motivert og dagene oppleves som å passere i raskt tempo.

 

Jeg har et klart mål i sikte og det er å kunne leve av å levere rådgivning av topp kvalitet, bedre enn det kunder forventer og til en fornuftig pris (sammenliknet med andre eksperter på området). Jeg har definert at jeg leverer i premium-segmentet, dvs at kundene får svar og det skal oppleves (langt) bedre enn å ringe til Skatteetaten. Jeg skal ha bedre og et mer utarbeidet fagdatabase / kunnskap tilgjengelig enn 1. linje i det offentlige.

 

Krav til innsats: Jobber stort sett ca 12 timer hver dag. Mye ekstrainnsats enn bare å ha gått ferdig et studium (master eller bachelor, har lite å si). Det krever at man kontinuerlig er nysgjerrig og setter seg inn i eksisterende og nye deler av fagområdet. At man har tilgang til høykvalitetsinformasjon og at man er dedikert.

 

Marketing: Jeg har belaget meg på TikTok og gjort meg kjent der ved å ha en vennlig, profesjonell og varm tilnærming. Jeg forsøker å svare på 100% av spørsmålene jeg får inn både på åpen kanal (videoer) og privatmeldinger. Har koblet telefonen til PC via blåtann så jeg kan bruke tastatur å skrive med, ellers hadde det aldri gått.

 

Marketing 2: Jeg bruker ca 1500 kr mnd på google ads og få noe synlighet for noen stikkord. Bruker tidvis 1000 kr mnd på Facebook annonser. Google konverterer litt bedre enn Facebook. Facebook 10-20 kr / klikk ca og Google ca 5 kr / klikk. Jeg har skrevet en del artikler på nettsiden som gir en del organisk trafikk. I tillegg deler jeg av og til relevante innlegg i Facebook grupper.

 

Kundeservice: Jeg har alltid veldig fokus på kundeservice. Kunder får alltid et vettugt og profesjonelt svar. Dersom noen stiller litt rare spørsmål / ufine spørsmål eller annet, så får de et profesjonelt svar. Ofte kommer et langt bedre svar tilbake da, noe som betyr at jeg kan ha feiltolket de. Jeg opptrer som den profesjonelle part og forventer meg av meg selv enn av kunde. Er aldri belærende ovenfor en kunde. Har alltid største respekt for kunders tid og kunnskap. Takker alltid kunder for at de benytter tjenesten og spør om det ble levert som forventet. Dette blir sendt ut via en personlig men automatisert mail i etterkant av hvert møte. Jeg sender ofte også en manuell mail før hvert møte og oppklarer litt eller gir ekstra informasjon i kontekst av hvilket møte vi har så kunde føler seg ekstra forberedt og kanskje trygg i situasjonen. Det er ikke sikkert alle kunder har like mange samtaler med fremmede / ukjente i løpet av en dag som meg.

 

Det får holde for denne gang. Håper det var inspirerende eller lærerikt for noen og at folk blir inspirert til å ha systemer for å håndtere kvalitet i sin leveranse.Consulting er krevende men samtidig givende. Man trenger å være ganske sharp og on for å være interessant samtalepartner for kunder.
Nå er det snart klart for en velfortjent workation. Fortsatt mye work, men i cation-omgivelser!

Hold deg oppdatert på økonomiske og uavhengige nyheter!

Litt aktualitet, litt fag og noen tanker rundt hva man bør være oppmerksom på. Setter umåtelig stor pris på at du er på mitt nettsted, bruker det, gratis innhold, betalt innhold eller bruker mine tjenester. Alt tas i mot med takk! Det hele begynte med TikTok!

Du kan når som helst avmelde deg nyhetsbrev og annen info.